Tuesday, March 29, 2011

nikah - perasaan saya.

cerita fasal perasaan oke?

bila masuk hari sabtu, perasaan ni dah jadi berkecamok yg teramat sgt.. sebab nervous + byk benda nak fikir n nak uruskan. tp alhamdulillah, sampai je kak as (kakak make-up saya yg comel) ke bilik pengantin utk start melakukan kepakaran dia, saya telah berjaya utk let go, i stopped thinking about everything, except being pretty during the majlis.. jadi, muka pun tersenyum je lah..

masa dah siap make-up, masa nak pakai baju nikah tu, tiba-tiba perut ni shrink..like literally, from inside..so, after dah salin baju, kak as nak pakai kan tudung, masa tu mulut tak berenti ckp kat kak as, "kecutnya perut saya ni" ..."eii takotnya"... dan beberapa keluhan lain..

perasaan masa tu hanya tuhan saja yg tau, (and of course org yg dah nikah dia tau lah jugak, sbb dah penah rasa)..n saya adalah si perempuan..bayangkan lelaki yg memang ada tanggungjawab masa hari nikah tu, mcm mana la dia nye nervous??

so, disebabkan terasa berat pulak nak bayangkan perasaan wan, i called him.. hahahahha n guess what, he didn't say much...dia seboleh-bolehnya tak nak ckp fasal nervousness..dia kate "wan nak focus" kesian dia..dia tak pernah se-nervous tu.. darling, u were obviously nervous, and that's cute..

tiba-tiba mak naik atas and ckp "wan dah sampai, turunlah" hadoi...!! gile..!!!!!! masa ni, jantung rasa nk tercabot, kaki terketar-ketar nak turun tangga, tangan sejuk, senyum terasa pelik..dah tak nmpak org kiri kanan..that was the most nervous part of all.,

bila dah duduk kat tepi wan, atas bantal nikah tu, wan pun masuk, and duduk atas bantal nikah tu..then tok kadi start..masa ni, perasaan saya adalah tenang..sebab, i know that that was happening and i know that wan's role was greater, and i should just sit and be pretty and just listen carefully to whatever the kadi had to say..mana la tau kot-kot dia tanya something masa aku tengah berangan ke?? hahahaha

rupanya, pihak perempuan yg kena keluar suara dulu..baca lafaz yg ada dlm borang tu..nasib baik masa tu tenang aje..mcm mana tak tenang, serasa saya, saya hanya nampak 5 org je dlm rumah time tu..wan, tok kadi, dua org saksi dan ayah. org lain sume saya tak nampak walau pun mereka duduk disekeliling ruang tamu yg penuh dan sesak..hahaha *tenang konon!* hahahahah

perjalanan majlis nikah:

after perempuan baca lafaz tu, ayah pulak baca lafaz wali dia..dia wakilkan kt tok kadi utk nikah kan..then tok kadi baca khutbah nikah..(ada khutbah oke?? baru aku tau)..

then tok kadi suro sign a few forms, (which i didn't bother knowing what were those forms that i signed)..ayah pun ada sign2..and of course wan pun..

after that tok kadi bisik dekat wan, hanya yg lima tu je yg dengar sbb tok kadi btul2 bisik, dia minta wan test baca lafaz kabul tu..wan pun sebut (berbisik jugak) "aku terima nikahnya mazuin bt hashim dengan mas kahwinnya 80ringgit tunai." then tok kadi tu beritau yg lafaz utk kl lain..hilangkan both "nya" tu.. then wan angguk faham, tapi tak test lagi pun.. masa tu terfikir jugak, wan btulke faham? tak perlu ke test dulu lg skali?

and then tok kadi hulur tangan..masa tu..peluh sejuk semua dah makin sejuk dan terus membeku..seram.ahahaha..then terus tok kadi sebut ijabnya..then dia goyang tangan sikit dan wan terus sebut kabulnya..then tok kadi tanya saksi, both kata sah..

ya allah..i'm married..one word "indahnya" pernikahan tersebut.

then ada lafaz ta'liq by wan, then doa + tok kadi inform sikit tentang apa nk buat dengan sijil nikah tu nnti..then abiss..

so, nikah = CHECKED!

No comments:

Post a Comment